Saturday, December 3, 2016

پوشش هنجارشکن زن جوان عربستانی بحث‌برانگیز شد

اقدام شجاعانه یک زن جوان عربستانی در انتشار عکس بدون حجاب و پوشش بلند خود در خیابان‌های پایتخت این کشور ریاض، در میان کاربران فضای مجازی بحث‌برانگیز شده است.

"ملک الشهری" روز سه‌شنبه گذشته (۲۹ نوامبر-۹ آذر) در صفحه توییترش به نام "انجل" (فرشته) اعلام کرد که قصد دارد برای صرف صبحانه، بدون حجاب و عبایه به بیرون برود.




او سپس در واکنش به درخواست کاربران دیگر برای اثبات ادعایش، عکس خود را در یک پیراهن رنگارنگ و ژاکتی تیره منتشر کرد. این عکس، که بر خلاف لباس رایج زنان عربستانی یعنی پوشش بلند و سیاه "عبایه" بود به سرعت در فضای توییتر کاربران سعودی دست-به-دست شد و به دست کاربران تندرو رسید.

با شدت گرفتن تهدید تندروهای مذهبی بود که "ملک الشهری" ابتدا توییت‌های خود را حذف کرد و سپس حساب کاربری توییترش را کاملا بست.

در ادامه، این کاربران به شدت مذهبی، هشتگی را با خواست دستگیری این زن جوان به راه انداختند و حتی برخی از آن‌ها، خواهان مجازات مرگ برای او شدند.

یکی از آن‌ها نوشتید: «بکشید او را و جسدش را در مقابل سگ‌ها بیندازید!»

در مقابل برخی دیگر از کاربران نیز توییت‌هایی را با همین هشتگ، در حمایت از "ملک الشهری" منتشر کردند و خواهان آزادی پوشش برای زنان عربستانی شدند.

او هم‌چنین به خاطر شجاعتش در به چالش کشیدن هنجارهای اجتماعی و محدودیت‌های موجود برای زنان عربستان سعودی مورد ستایش بسیاری از کاربران توییتر قرار گرفته است.

میزان رواداری در خصوص پوشش زنان در عربستان سعودی از یک منطقه به منطقه‌ای دیگر متفاوت است. در بیشتر نقاط این کشور، زنان خارجی غیرمسلمان می‌توانند بدون حجاب سر و با پوشیدن عبایه در عموم ظاهر شوند. اما برای زنان سعودی، علاوه بر عبایه، پوشش سر نیز اغلب الزامی است.

در این میان، در شهرهای بزرگ به ویژه "جده" که سخت‌گیری‌های کمتری در آن اعمال می‌شود، زنان جوان بیشتری را می‌توان دید که بدون پوشاندن صورت و حتی موی خود از خانه خارج می‌شوند.

No comments:

Post a Comment

data-language='en'